Matematyka online w sławieńskim liceum. Monitoring aktywności i wideolekcje

Wojciech Kulig
Wojciech Kulig
I Liceum Ogólnokształcące w Sławnie
Organizacja procesu kształcenia w obliczu epidemii koronawirusa wymaga wykorzystania metod i technik kształcenia na odległość. Najtrudniejsze zadanie mają nauczyciele przedmiotów ścisłych. Jak wygląda nauka w sławieńskim liceum?

- Zasoby, które do tej pory wspomagały proces dydaktyczny, np. publikowane na stronach CKE, ORE, wydawnictw, platformie edukacyjnej epodreczniki.pl czy też materiały przygotowane przez nauczyciela, teraz odgrywają główną rolę w nauczaniu – mówi Wanda Adamczyk, nauczycielka matematyki w I Liceum Ogólnokształcącego w Sławnie.

Cel pozostaje bez zmian - realizacja podstawy programowej, oczywiście z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z pracy zdalnej. - W przypadku nauczania matematyki szczególnie ważne jest monitorowanie aktywności ucznia na bieżąco. Wykorzystuję do tego aplikację Cisco Webex. Platforma umożliwia w czasie wideolekcji udostępnianie pulpitu i zasobów multimedialnych. W czasie webinaru wykorzystuję również tablet graficzny. Nieocenione możliwości daje praca w GeoGebrze, a w udostępnianiu efektów działań sprawdza się także praca w chmurze - dodaje.

- Lekcje odwrócone, które proponuje prof. Wanda Adamczyk to dla nas wyzwanie – mówi Justyna z tegorocznej klasy maturalnej - najpierw samodzielnie zapoznajemy się z nowymi treściami, a podczas spotkania online, ćwiczymy umiejętności i utrwalamy wiedzę. Wykorzystujemy do tych działań Khan Academy. - Na każdej lekcji pani profesor sprawdza, w jakim stopniu opanowaliśmy wiedzę i umiejętności, np. rozwiązujemy zadania w trakcie wideolekcji i przesyłamy pliki z rozwiązaniami. Czasami sprawdzamy wiedzę z użyciem narzędzi cyfrowych, takich jak Testportal albo Kahoot – mówi Maciek z tej samej klasy - Nie można nie pracować, rodzice przynajmniej raz dziennie zaglądają do e-dziennika, chyba częściej niż ja.

- Lekcje matematyki online skłaniają do innego trybu pracy. Od uczniów wymagają systematyczności i samozaparcia, to wyzwanie, które napędza do realizacji celu. Jest to szczególnie pomocne dla maturzystów przed egzaminem, gdyż mogą oni zaplanować sobie naukę w określonym czasie - komentuje Patrycja z byłej klasy 3a.

- Problemem jest to, że niestety nie wszyscy uczniowie mają odpowiedni sprzęt i swobodny dostęp do Internetu. Wówczas muszę stosować alternatywne rozwiązania – podsumowuje Wanda Adamczyk - w nauczaniu zdalnym jednak jedno pozostaje bez zmian - są uczniowie, którzy aktywnie biorą udział w lekcjach, istnieją tacy, którzy potrzebują więcej czasu na przyswojenie wiedzy i umiejętności i jest grupa uczniów niezainteresowanych nauką. Są zatem oznaki normalności.

Informacje zebrał Jarosław Strześniewski, nauczyciel języka polskiego w Liceum Ogólnokształcącym w Sławnie.

Koronawirus: tajemnicza odmiana atakuje dzieci

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3