MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Dlaczego warto jeść barszcz czerwony i buraki? Wspierają układ krążenia, łagodzą objawy niestrawności oraz obniżają ciśnienie tętnicze krwi

Agata Siemiaszko
Agata Siemiaszko
Buraki to jedne z najzdrowszych warzyw dostępnych w naszym kraju. Ich właściwości zdrowotne są nieocenione, dlatego warto częściej po nie sięgać. Sprawdź, co się dzieje z organizmem, gdy regularnie jesz buraki, barszcz czerwony lub pijesz zakwas buraczany.
Buraki to jedne z najzdrowszych warzyw dostępnych w naszym kraju. Ich właściwości zdrowotne są nieocenione, dlatego warto częściej po nie sięgać. Sprawdź, co się dzieje z organizmem, gdy regularnie jesz buraki, barszcz czerwony lub pijesz zakwas buraczany. gkrphoto/123RF
Często sięgasz po buraki, sok lub syrop buraczany oraz barszcz czerwony? Produkty te zawierają wiele witamin i związków mineralnych, które korzystnie wpływają na stan zdrowia. Zawarte w burakach antyoksydanty chronią organizm przed działaniem rodników tlenowych oraz spowalniają proces starzenia się komórek. Sprawdź podwody, dla których jeszcze warto sięgać po buraki i barszcz czerwony.

Spis treści

Dlaczego warto jeść buraki? Sprawdź ich właściwości zdrowotne

Buraki to jedne z najpopularniejszych warzyw, które stanowią składnik wielu zup, sałatek, soków, a nawet zdrowotnych koktajli. Obecnie uważa się, że buraki należą do superfoods, czyli produktów korzystnie wpływających na stan zdrowia organizmu. W galerii podpowiadamy, dlaczego warto częściej po nie sięgać.

Dlaczego warto jeść buraki i barszcz czerwony?

Ile kalorii mają buraki? Właściwości odżywcze buraków ćwikłowych

Burak to niskokaloryczne warzywo, które w porcji 100 g zawiera tylko 38 kcal. Dodatkowo taka sama porcja ugotowanego warzywa stanowi źródło 1,6 g białka, 6,5 g węglowodanów oraz znikomych ilości tłuszczu – 0,1 g. Warto również wspomnieć, że burak zawiera spore ilości błonnika pokarmowego (2 g), który wspiera pracę układu pokarmowego, pobudza perystaltykę jelit oraz przyspiesza przesuwanie niestrawionych resztek pokarmowych w dalsze części jelita grubego.

Sprawdź również: Barszcz czerwony nie tylko na Wigilię. Podajemy prosty przepis

Co jeszcze zawierają buraki? Wśród cennych składników odżywczych można również znaleźć (w porcji 100 g):

  • witaminę A – 33 jednostki międzynarodowe (IU),
  • witaminę E – 0,04 mg,
  • witaminę B1 – 0,031 mg,
  • witaminę B2 – 0,04 mg,
  • witaminę B3 – 0,33 mg,
  • witaminę B6 – 0,067 mg,
  • sód – 78 mg,
  • potas – 325 mg,
  • wapń – 16 mg,
  • żelazo – 0,8 mg,
  • magnez – 23 mg,
  • fosfor – 40 mg,
  • mangan – 0,33 mg,
  • miedź – 0,08 mg,
  • cynk – 0,35 mg.

Warto wspomnieć, że buraki stanowią cenne źródło żelaza niehemowego, które pozytywnie wpływa na funkcjonowanie układu krwiotwórczego, a także odpowiada za prawidłową pracę wszystkich mięśni, w tym serca.

Należy również pamiętać, że surowe buraki mają niski indeks glikemiczny, który wynosi 30. Natomiast ugotowane warzywo ma średni indeks glikemiczny (65), dlatego osoby chore na cukrzycę, insulinooporność lub stan przedcukrzycowy powinny spożywać tylko umiarkowane ilości buraków lub barszczu czerwonego.

Zastosowanie buraków w kuchni. Barszcz czerwony, a może zakwas buraczany?

Buraki mają szerokie zastosowanie w gastronomii. Z surowych buraków można przygotować wiele sałatek i odżywczych soków wzmacniających układ krwiotwórczy oraz odporność. Do takiej mikstury z surowym burakiem warto dodać produkty z witaminą C, dzięki czemu żelazo będzie lepiej się wchłaniać – można dodać sok z cytryny lub garść natki pietruszki.

Dodatkowo z buraków ćwikłowych warto przygotować zakwas, który idealnie sprawdzi się do przygotowania świątecznego barszczu czerwonego. Ten lekko kwaśny napój wykazuje również szereg korzystnych właściwości zdrowotnych, w tym przeciwwirusowe, przeciwbakteryjne oraz przeciwnowotworowe.

Dowiedz się więcej: Co zrobić z buraków na obiad? Sprawdź najlepsze przepisy

Z buraków można również przygotować syrop na ból gardła, kaszel i chrypkę. Jego wykonanie jest niezwykle proste i szybkie, a korzyści zdrowotne można zaobserwować już po kilku dniach stosowania. Co ważne, taką miksturę można podawać również dzieciom oraz kobietom ciężarnym i karmiącym piersią.

Dodaj firmę Autopromocja
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Najlepsze produkty spożywcze dla kobiet 40+

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na darlowo.naszemiasto.pl Nasze Miasto