Nasza Loteria

Daje drugie życie autom PRL. Efekt jest olśniewający. Zdjęcia, wideo

Tomasz Turczyn
Tomasz Turczyn
Prezentujemy Wam wyremontowaną Nysę 522 z 1992 roku. Auto dostało drugie życie od pasjonata motoryzacji ze Sławna - Grzegorza Ćwiklińskiego. Pan Grzegorz kupił ją pięć lat temu i właśnie zakończył remont. Z dumą podkreśla, ze auto jest na chodzie i ma wszystkie oryginalne części.

Mieszkaniec Sławna pasjonuje się motoryzacją. Daje drugie życie autom PRL

od 16 lat

- Nysa 522 z 1992 roku trafiła w moje ręce pięć lat temu. Kupiłem ją - mówi Grzegorz Ćwikliński ze Sławna. - Kupiłem i właśnie zakończyłem jej remont. Auto przeszło wszystkie przeglądy, jest zarejestrowane i ma komplet oryginalnych części. Gdy zasiada się za jego kierownicą to tak, jakbyśmy przenieśli się w czasy PRL. Ten warkot silnika, zapach spalin, dźwięk klaksonu... Coś pięknego. Zapraszam do obejrzenia tego auta.

Sławnianin jest pasjonatem motoryzacji, który daje drugie życie pojazdom z czasów PRL. Ma - w jednej z miejscowości powiatu sławieńskiego - swój warsztat, gdzie zajmuje się "leczeniem" aut.

- Bardzo trudno jest o oryginalne części. Kupuję je okazyjnie w różnych miejscach. Bywa tak, że i też na tzw. pchlich targach lub od ludzi z "branży" tak samo pasjonujących się motoryzacją PRL - mówi nasz rozmówca prezentując NAM Nysę 522, którą przyjechał na plac kardynała Wyszyńskiego w Sławnie i tu ją zaparkował. Auto jest zielone - patrz na zdjęciach.

Ile może być warta Nysa 522? Pan Grzegorz mówi, że na pewno nie mniej niż 5 tysięcy zł.

- Takie auta trudno się wycenia, bo kupują je pasjonaci - mówi. - Można powiedzieć, że wartość takiej Nysy 522 wynosi tyle, ile np. dana osoba będzie chciała z nią zapłacić.

To nie jest pierwszy samochód, który przywrócił do życie pasjonat motoryzacji ze Sławna. Teraz wziął się za kolejny - Syrenę. Zaczyna od kompletowania potrzebnych części. Później je montuje. Przyznaje, że taka praca trwa godzinami.

- Ale mi to nie przeszkadza. Nie liczę czasu, gdy remontuję takie auto. A pochłania go ono bardzo wiele - mówi.

Popularne Nyski do 1972 roku produkowało FSO w Warszawie, a później - do 1983 r. - FSM w Bielsko-Białej. Nysa była w wersji 3 i 4- biegowej (skrzynia manualna) z tylnym napędem. Nyski produkowano do 1994 r., a rozpoczęto w 1959. Auto miało silnik o pojemność 2120 ccm i 50 KM mocy. Prędkość maksymalna - 90 km/h, zużycie paliwa - 14 l/100 km. Zbiornik paliwa mieścił 55 litrów.

Warto wiedzieć, że Nysę N59 – furgon, mikrobus i sanitarka - zaprezentowano w 1959 r. na Międzynarodowych Targach Poznańskich.

Grzegorz Ćwikliński i jego maszyna - duży Fiat 125 p

Pasjonat motoryzacji ze Sławna daje drugie życie autom PRL. ...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Daje drugie życie autom PRL. Efekt jest olśniewający. Zdjęcia, wideo - Sławno Nasze Miasto

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na darlowo.naszemiasto.pl Nasze Miasto